Technologie & IT

Co to są filtry cząstek stałych DPF?

3 kwietnia 2019

Zaostrzenie przepisów dotyczących ochrony środowiska sprawił, że koncerny motoryzacyjne musiały wprowadzić nowe rozwiązania technologiczne, pozwalające na redukcję spalin, takich jak filtr cząstek stałych.

W trosce o środowisko

Filtry cząstek stałych DPF lub FAP montuje się w układach wydechowych pojazdów wyposażonych przede wszystkim w silniki diesla i benzynowe. Ich zadanie polega na filtracji i oczyszczaniu spalin z tak zwanych cząstek stałych, do których zalicza się niespalony węgiel przybierający postać sadzy, co pozwala uniknąć charakterystycznego czarnego dymu wydostającego się z rury wydechowej starszych modeli samochodów wyposażonych w silnik wysokoprężny. Wydajność prawidłowo funkcjonującego filtra cząstek stałych szacuje się na 85-100%, co oznacza że do atmosfery przedostają się minimalne ilości zanieczyszczeń.

Odpowiednia konserwacja

Większa wiedza kierowcy na temat prawidłowej pracy tego podzespołu pozwoli na szybką reakcję w momencie pojawienia się pierwszych problemów z filtrem, dzięki czemu będzie można zwrócić się o pomoc do warsztatu samochodowego w celu regeneracji filtra a nie zakup nowego. Co świadczy o problemach z filtrem? Przede wszystkim spadek mocy pojazdu w momencie przyspieszania oraz wzrost poziomu oleju wynikający z automatycznej samoregeneracji się filtra.

Wiąże się to ze zwiększeniem dawki paliwa. Jako, że nie ulega ono całkowitemu spalaniu, przedostaje się do oleju i poprzez jego rozrzedzenie zwiększa jego ilość. Dotyczy to przede wszystkim diesli, które docelowo służą dużym przebiegom i sprawdzają się głównie w trasie, a nie jeździe miejskiej, dlatego skuteczna konserwacja polega na tym, aby w miarę możliwości wykorzystywać pojazd do celów, w myśl której zostały stworzone. Warto także tankować paliwo najlepszej jakości.

Artykuł przygotowany we współpracy z Pamaku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

16 − 15 =