Odporność na stres, kreatywność, umiejętność podejmowania szybkich decyzji i rozwiązywania konfliktów, zdolności analityczne i interpersonalne, samorealizacja, asertywność – to najczęściej pojawiające się oczekiwania względem potencjalnych pracowników. Pojawiają się najczęściej w trakcie procesów rekrutacyjnych i w znaczny sposób decydują o finale działań.
Zasadniczo wyróżnia się kompetencje twarde i miękkie. Różnica polega przede wszystkim na tym, że w pierwszym przypadku uwzględniana jest m.in wiedza specjalistyczna, dotycząca konkretnej branży(np. znajomość przepisów prawnych przez sędziego lub adwokata), kompetencje miękkie natomiast obejmują umiejętności społeczne, uniwersalne, przydatne w każdej dziedzinie. Inaczej mówiąc, są to cechy związane bezpośrednio z psychiką człowieka, umożliwiające prawidłowe zachowanie i reagowanie w każdej sytuacji.
Umiejętności miękkie odgrywają kluczową rolę podczas ubiegania się o pracę na stanowiskach wymagających stałego kontaktu z ludźmi. Indywidualne umiejętności danej osoby można określić za pomocą specjalnych testów psychologicznych, które przeprowadza np. https://www.centrum-ja.com.pl/.