Rozwój przedsiębiorstwa jest uzależniony od wielu czynników – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Na niektóre z nich właściciel nie ma żadnego wpływu, Na szczęście istnieje szereg działań, które można podjąć w celu znacznego zwiększenia tempa rozwoju – doskonałym przykładem jest choćby umiejętne zarządzanie komunikacją marketingową. Właściwa reklama pozwala bowiem skutecznie rywalizować na mocno konkurencyjnym rynku.
Podstawowym warunkiem szybkiego rozwoju firmy jest wybór odpowiedniej lokalizacji, tak aby była dostępna dla wielu klientów, a w okolicy mieszkało dużo wykwalifikowanych pracowników. Kolejnym czynnikiem sukcesu jest posiadanie zdolności do finansowania bieżącej działalności i długoterminowych inwestycji. W tym przypadku nierzadko zachodzi konieczność wzięcia kredytu w banku – jest to bardzo opłacalne z uwagi na przyszłe korzyści. Warto również w swoim przedsiębiorstwie wdrożyć specjalny system kontroli procesów utrzymaniowych oraz kompleksowy system zarządzania komunikacją marketingową, obsługą klientów, komunikacją wewnętrzną, automatyką i procesami logistycznymi.