Wał korbowy to niezwykle ważny element silnika samochodowego. Jego zadaniem jest bowiem zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na obrotowy, który następnie jest przekazywany bezpośrednio na koła (poprzez skrzynię biegów). Prawidłowe działanie wału w ogromnym stopniu wpływa zarówno na komfort jazdy, jak i żywotność napędu. Niekiedy jednak ulega on uszkodzeniu, ponieważ w trakcie codziennej eksploatacji jest narażony na spore obciążenia.
Jest uznawany za trwały i odporny element, ale czasami zdarza się, że dochodzi do jego awarii. Powszechną usterką jest w szczególności uszkodzenie czujnika położenia wskutek zwarcia lub przerwania przewodów albo zanieczyszczenia układu opiłkami. Podstawowe objawy to w tym przypadku nagłe gaśnięcie ciepłego silnika, jego nierównomierna praca lub całkowite zatrzymanie się, a także zapalona kontrolka check engine. Awarii może ponadto ulec koło pasowe i uszczelniacz. Tutaj z kolei mamy do czynienia z charakterystycznym buczeniem, nadmiernie głośną pracą silnika i widocznymi zaciekami w punkcie łączenia wału ze skrzynią biegów.