Każda jednostka pływająca w postaci statku czy jachtu wymaga co jakiś czas kompleksowej konserwacji. W przeciwnym razie w znacznym stopniu wzrasta ryzyko pojawiania się licznych, nieprzyjemnych awarii w trakcie sezonowej eksploatacji. Podstawowym pożądanym działaniem jest tutaj dokładne zweryfikowanie stanu poszczególnych podzespołów oraz komponentów. Jeśli zostaną stwierdzone jakiekolwiek poważne uszkodzenia lub nieprawidłowości w ich działaniu, zachodzi zawsze konieczność naprawy, ewentualnie wymiany na nowy model.
Konserwację statku i każdej innej jednostki pływającej najlepiej jest przeprowadzić jesienią, czyli już po zakończeniu wakacyjnego sezonu żeglarskiego, a jednocześnie przed nadejściem mroźnej zimy. Oczywiście w sytuacji pojawienia się nagłych problemów w zakresie stanu wizualnego lub technicznego warto reagować na bieżąco, usuwając ewentualne usterki.
Konkretne czynności niezbędne do wykonania na etapie konserwacji to przede wszystkim wspomniane już sprawdzenie elementów konstrukcyjnych (silnika, generatorów, ożaglowania, instalacji sanitarnej i elektrycznej, steru itp.), perfekcyjne wyczyszczenie pokładu i kadłuba, opróżnienie łodzi z rzeczy mogących ulec zniszczeniu pod wpływem niskiej temperatury, a także wyciągnięcie jednostki z wody i umieszczenie jej na specjalnym wózku (tzw. slipowanie).
Oprócz tego nie obejdzie się bez usunięcia starej, nieestetycznej warstwy farby lub lakieru – np. za pomocą nowoczesnego preparatu bezrozpuszczalnikowego w formie żelu. Następnie zaleca się pokrycie drewna profesjonalnym lakierem wykańczającym i olejem impregnującym. Wymienione produkty kupimy choćby w ofercie takiej jak: https://www.szopeneria.pl/pl/producer/Owatrol/79.